Bank helpdeskfraude

Van de wijkagent: 

Zoals u misschien via de (landelijke) media hebt vernomen zijn er onlangs in Dokkum personen aangehouden voor zogenaamde ‘bankhelpdeskfraude’.  De benadeelde wordt gebeld door ‘bankpersoneel’ met een verhaal. De verhalen zijn verschillend van inhoud. Het resultaat is dat er iemand van de bank bij de benadeelde langs komt om de pinpas op te halen. Vervolgens wordt snel de hele bankrekening leeggehaald.  

In bovengenoemde situatie was de benadeelde zo alert om de politie te bellen voordat de bankpas werd opgehaald. In samenspraak met de benadeelde kon de politie optreden, waardoor de personen konden worden aangehouden.  

Helaas gaat het in verreweg de meeste gevallen anders. De benadeelde blijft met een flinke schadepost zitten. Ga maar na wanneer uw gehele bankrekening is leeggehaald. Dat niet alleen, de psychische schade is groot. Wie kan men nog vertrouwen? Men wist dat het probleem speelt, hoe kan het dan dat het mij is overkomen?  

De vervolgstap is  dat u aangifte bij de politie gaat doen. In verreweg de meeste gevallen kan de politie helaas niets voor u betekenen. De benadeelde weet immers niet wie de bankpas heeft opgehaald. Er is wel een rekeningnummer bekend waar het geld wordt op gestort, vaak zijn dit nummers van een ‘money mule’ in het Nederlands geldezel. Geldezels zijn vaak kwetsbare mensen die hiervoor een rekening hebben geopend op verzoek van de criminele organisatie. Met een beetje geluk houden ze er geld aan over. Het bedrag wordt snel  van de rekening gehaald en wordt gestort op meestal een buitenlands rekening nummer. Vaak komen we dan uit in een land waar de Nederlandse politie en justitie geen contacten mee heeft. Het onderzoek loopt dan al snel uit op een dood spoor. 

Criminelen weten dit natuurlijk en vandaar dat deze wijze van criminaliteit erg winstgevend is. Degenen die in Nederland diensten voor deze criminelen verrichten denken er geld aan over te houden. Zij lopen de grootste kans door de politie gepakt te worden. Vervelend, maar het blijft natuurlijk het meest vervelend voor de echte benadeelde.  

Wanneer iemand benadeeld is en aangifte heeft gedaan is de kans aanwezig dat de benadeelde na verloop van tijd weer benaderd wordt door criminelen. De kans bestaat dat men zich  voordoet als politie agent en dat men  een afspraak bij u thuis maakt om bij u te komen om het lopende onderzoek te bespreken.  

Banken, politie en vele andere instanties geven, naar mijn idee, genoeg voorlichting en adviezen om deze vormen van criminaliteit een halt toe te roepen. Toch lukt dat niet, in ieder geval onvoldoende.  

Bankhelpdeskfraude is een van de vele vormen van fraude die via de digitale wereld ons bereiken onder andere via telefoon, email, app en diverse sites. Er zijn vele vormen van fraude waardoor u vanuit huis benadeeld kan worden. Om die reden is het goed kennis te hebben van het feit dat niet alles okay is wat u aan informatie of verzoek binnen krijgt.  

Gek genoeg sluiten we deuren en ramen goed af om inbraak te voorkomen en steeds vaker heeft men thuis inbraakbeveiliging en camera’s.  De kans dat er bij u wordt ingebroken is echter minimaal 10x zo klein dan dat u het slachtoffer wordt van een vorm van fraude. In de gemeente Noardeast Fryslan zijn de afgelopen 2 maanden 11 mensen benadeeld door bankhelpdeskfraude en in Noord Nederland 300. Deze getallen betreffen het topje van de vele vormen van fraude.  

Tip: Bespreek het onderwerp met mensen uit uw omgeving. Hoe meer u er over spreekt des te kleiner wordt de kans dat u benadeelde wordt. U bent dan meer getraind in het voorkomen hiervan. 

Hebt u over dit artikel vragen? U mag me mailen: harry.van.der.laan@politie.nl 

Aankomende evenementen